Sider

fredag den 14. november 2014

Strikket evighedstæppe


For efterhånden meget længe siden købte jeg et kæmpe parti drops nepal i en lækker mørkerød farve. Planen var (og er), at de skulle omdannes til et stort blødt slumretæppe til de kølige aftener på sofaen.

Men nøj hvor tager det lang tid, at strikke sådan et tæppe. Og så endda på pinde 4,5. Havde jeg vidst det dengang, havde jeg nok valgt garn og pinde i en lidt tykkere version. Men egentlig er det jo også meget rart at have et evighedsprojekt liggende, som man kan tage frem engang imellem, indimellem andet strik, eller når man ikke lige har andet i gang, men ikke vil påbegynde noget stort nyt, så kan man bare lige nuppe et par pinde på tæppet i stedet.

Jeg strikker efter mønsteret til HvadBierTænkers babytæppe med trekanter, og så bare i en voksen størrelse. Jeg har slået op til en bredde på ca. 1,4 m og regner med, at det skal være ca. 1,8-2 m langt. Jeg har strikket ca. 1/2 m i længden indtil videre...... Men det bliver rigtig flot, og mønstret giver et enkelt og moderne udtryk til tæppet. På flere af billederne ser tæppet nærmest kirsebærrødt og meget lyst ud, men det snyder en del. I virkeligheden er tæppet meget mørkerødt/bordeux. Farven hedder dyb rød på Drops' hjemmeside.





4 kommentarer:

  1. Det ser dejligt stort og blødt ud!

    SvarSlet
  2. Hej.

    Så smukt et tæppe.
    Jeg vil vanvittig gerne strikke det til min gravide veninde.
    Men jeg prøvede lidt på et par almindelige strikkepinde (dvs. ikke rundpinde), og der blev det alt andet end trekanter. Ved du om det er fordi det er på strikkepinde og ikke rundpinde?

    Håber virkelig du kan hjælpe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Du kan sagtens strikke tæppet frem og tilbage på almindelige strikkepinde.
      Du starter først med et antal pinde hvor du bare strikker ret (8 pinde i babytæppet) til, at få lavet "kanten" nederst på tæppet. Dernæst strikker du altid retmasker et bestemt antal masker i starten og slutningen af pinden (5 stk på babytæppet) for, at kunne lave "kanten" i siderne.
      Alle maskerne der imellem er en del af mønstret.
      Hvis det er diagrammet med selve mønstret du finder svært at følge, så skal du læse det sådan, at hver vandret linie er en pind der skal strikkes og diagrammet læses nedefra og fra højre mod venstre. På retsiden af tæppet (alle de ulige pinde), der strikkes de sorte pletter i diagrammet vrang, og de blanke felter ret. Når du så vender og strikker vrangpinden tilbage (de lige pinde), så er det omvendt; nu er felterne med prikken retmasker og de blanke felter vrangmasker. Når du har strikket et par pinde vil du begynde at kunne se systemet i mønsteret.

      Så på den første pind/linie skal du gøre således (start med 5 ret = kant):
      1 vrang - 11 ret - 1 vrang - 11 ret - 1 vrang - 11 ret
      Dette gentages hele pinden ud, men du slutter pinden af med, at lave 1 vrang og derefter de 5 ret = kant.

      Når du så vender tæppet og skal strikke den 2. pind skal du igen starte med 5 ret = kant, derefter:
      2 ret - 9 vrang - 3 ret - 9 vrang - 3 ret - 9 vrang - 1 ret
      Dette gentages igen hele pinden ud, men du slutter nu af med, at lave 2 ret og derefter de 5 ret = kant.
      Det var en lidt mere detaljeret forklaring og jeg håber du kan se systemet i det nu, så du kan få strikket det fine babytæppe til din veninde :-)
      Mvh Katrine

      Slet
    2. Hej Katrine.

      Wow, tusind tak for dit uddybbende svar. Det giver kun god mening nu! Virkelig.
      Dog er jeg lidt i tvivl om en enkelt ting. Skal man altid læse diagrammet fra højre mod venstre?
      Mener at kunne huske, at havde læst et andet sted at man læser sådanne diagrammer fra højre mod venstre, herefter venstre mod højre, også igen højre mod venstre osv.?

      Ja, man kan nå at blive forvirret mange gange. Men jeg håber det kommer til at gå op i en højere endhed på et tidspunkt. :-)

      Tusind tusind tak for din hjælp.

      Mvh. Marie

      Slet